Flere lejligheder at vælge imellem

På nær Odense er der i resten af de største danske byer siden årsskiftet kommet flere ejerlejligheder på markedet. I flere byer opleves der dog stadig knaphed på nye lejligheder, oplyser Nybolig.

Leder du efter en ny ejerlejlighed, er der godt nyt, for siden årsskiftet er der nemlig kommet en del flere at vælge mellem i ejendomsmæglerens udstillingsvindue. Sådan lyder meldingen fra ejendomsmæglerkæden Nybolig, som har analyseret nye tal fra Boligsiden.dk.

I januar 2016 var der 6687 lejligheder til salg, mens der i september 2016 er 7536 lejligheder til salg i hele landet. Det er en 12,7 procents stigning på 8 måneder.

-Selvom der er fin aktivitet på boligmarkedet, og mange ejendomsmæglere godt kunne ønske sig flere lejligheder at tilbyde deres kunder særligt i landets store byer, har godt tusinde flere boligejere henover foråret og sommeren faktisk sat deres lejligheder til salg. En del af de ekstra udbudte lejligheder skyldes formentlig en stigende optimisme fra sælgernes side, siger Thomas Hovgaard, der er presseansvarlig i Nybolig.

Stor regional forskel
Der er dog stor forskel mellem landets fem største byer, hvor mange lejligheder typisk bliver handlet i forbindelse med studiestart på læreanstalterne.  I København er stigningen i antallet af lejligheder til salg beskeden med 7,7 pct., mens Aarhus og Aalborg har oplevet stigninger på hhv. 71,8 pct. og 51 pct. I den helt modsatte ende ligger Odense, der som den eneste større by siden årsskiftet har oplevet et fald på 28 pct.

-I København har der længe været fart på lejlighedsmarkedet, mens aktiviteten og for den sags skyld også priserne har været lavere i hhv. Aarhus og Aalborg. Til gengæld ser vi Odense den helt modsatte udvikling med et decideret fald i antallet af lejligheder, og her kan der være flere forskellige forklaringer på, siger Thomas Hovgaard.

Unikt marked i Odense
Ifølge Bahadir Demirhan, som er indehaver af Nybolig Odense – Thomsen, Demirhan & Led A/S, er det ikke kun den lave rente, der er med til at støvsuge det odenseanske marked for ejerlejligheder.

-Flere nye uddannelser og ca. 3500 nye elever på de mellemlange uddannelser alene i år har betydet martkant øget efterspørgsel. Og samtidig ser vi også, at Odense ofte kan være op til et halvt år efter København og Aarhus, så det vil ikke komme bag på mig, hvis vi til foråret også kan melde om en stigning i antallet af lejligheder til salg her, siger Bahadir Demirhan.