Nybolig vil bruge robotter til boligfremvis-ninger (Aprilsnar)

Ejendomsmæglerkæden Nybolig vil som de første bruge robotter til boligfremvisninger. Både mæglere og kunder har taget godt imod NyBotten ® i testperioden, oplyser Nybolig, som forudser, at robotter vil blive standard på boligmarkedet i løbet af kun få år.

Det er ikke kun i hjemmeplejen og industrien, at robotterne overtager håndens arbejde. Også i mæglerbranchen kommer robotterne nu til at overtage nogle centrale funktioner. Som den første mæglerkæde i verden vil Nybolig nu begynde at bruge robotter til at udføre kædens boligfremvisninger.

-Vi ved fra talrige undersøgelser, at et succesfuldt boligsalg i sidste ende handler om kemien mellem køber og mægler. Og der har vi set en mulighed i markedet for at anvende machine learning i form robotter, hvor robotter kan gå ind og varetage boligfremvisningen og svare på købernes spørgsmål. Derfor lancerer vi nu NyBotten ®, som vi kalder vores robot, siger presseansvarlig i Nybolig, Thomas Hovgaard.

Ingeniører fra DTU har i tæt samarbejde med Nyboligs mæglere udviklet NyBotten ®, så den opfylder alle de krav, som en mægler skal leve op til i forhold til i en bolighandel. Thomas Hovgaard forklarer, at NyBotten kan programmeres til alle målgrupper.

-Er det fx et ældre ægtepar, der kigger på et sommerhus eller er det en familie, der er på udkig efter en forældrekøbslejlighed til deres barn, kan vi programmere Nybotten ® præcis til de mennesker, den skal fremvise boligen for med specifik viden om den pågældende boligform og det geografiske område, hvor boligen ligger, forklarer Thomas Hovgaard og fortsætter:

-Det betyder også, at vi kan programmere Nybotten, så den fx taler jysk, hvis den skal fremvise i Jylland. Faktisk har den over 100 lokale dialekter, så vi kan få folk til at føle sig trygge og forstået lige meget, hvor fremvisningen foregår.

Mæglerne er vilde med NyBotten ®
Introduktionen af NyBotten ® har betydet, at Nybolig har måtte sende alle ansatte på et udvidet it-kursus, så overgangen bliver så succesfuld som muligt. Driften af NyBotten ® kræver nemlig lidt mere end basale it-kundskaber.

-I starten var der lidt mukken i krogene hos nogle af vores mæglere, men efter de selv har afprøvet den i deres forretninger på et udvalg af købere, har de faktisk taget overraskende godt imod den. Når den ikke laver fremvisninger, kan den nemlig også udføre forefaldende kontorarbejde som at kopiere, gøre rent og lave kaffe, og man kan som kunde i Nybolig også bestille den til at shine ens bolig op inden en fremvisning, så vi er ikke i tvivl om, at robotter inden for et par år vil blive standard hos de fleste ejendomsmæglere, siger Thomas Hovgaard, som også fortæller, at alle robotterne er minutiøst programmeret til den region, de skal arbejde i.

-Er vi i Sønderjylland serverer den fx automatisk skærekage og filterkaffe med fløde, mens den i København vil byde på en økologisk cupcake og en macchiato med skummetmælk, slutter han.

Nybolig vil af forretningsmæssige årsager ikke afsløre, hvad Nybotten ® har kostet at udvikle.