Boligmarkedet slutter i plus i 2016

2016 blev endnu et godt år på boligmarkedet, men ikke i nærheden af boligboomåret 2015. Fra 2014 til 2016 er boligpriserne dog steget med 11 pct. og antallet af handler 28 pct., oplyser Nybolig.

Kun 3 pct. af de kunder, der lige har købt bolig, så den første gang i lokalavisen. 5 pct. blev opmærksom på boligen, fordi de så, at der stod et til salg-skilt ude foran. Og hele 82 pct. så boligen på et digitalt medie som Facebook eller en digital boligportal. 
Det viser en ny rundspørge blandt mere end 500 kunder, der lige har købt eller solgt deres bolig gennem ejendomsmæglerkæden Nybolig.
 
-Tallene viser tydeligt, at det er god value for money at satse på digital markedsføring, når man skal sælge sin bolig. Effekten er ifølge markedet i hvert fald størst, og samtidig man kan følge med i, hvor mange købere, der ser nærmere på boligen, fortæller Thomas Hovgaard, der er relationschef i Nybolig.
 
Han vil dog hverken afskrive til salg-skilte eller avisannoncer.
 
-Vi ser dem i højere grad som et supplement til den digitale markedsføring. Vi har netop set den samme udvikling ved kommunalvalget, hvor de mest effektive kampagner blev ført digitalt. Der var dog stadig skilte med kandidaterne i lygtepælene og debatindlæg og annoncer i aviserne, men eksperterne er enige om, at det primært er på de sociale medier, at man kan mobilisere den største synlighed og interesse, siger Thomas Hovgaard.  
 
Ifølge Thomas Hovgaard er det derfor vigtigt, at man som boligsælger sørger for, at de sociale medier bliver en af de bærende platforme for markedsføringen af ens bolig. 
 
-Hvis jeg skulle sælge min bolig i morgen, ville jeg sikre mig, at mægleren markedsførte den der, hvor der er flest kunder, og det er ubetinget på Facebook, hvor mere end tre millioner danskere færdes dagligt, siger Thomas Hovgaard.
Indlæser...
Internet Explorer understøttes ikke
Du bruger en browser, som vi ikke understøtter. Brug en af følgende browsere til at besøge vores side.