Forældrekøberne kommer

Der er rift om lejebolig og kollegieværelser op til studiestart. Et forældrekøb kan derfor være et fornuftigt alternativ, mener ejendomsmæglerkæden Nybolig, der anbefaler at starte boligjagten i god tid.

Selvom der stadig er det meste af en sommer til studiestart, indleder mange studerende og deres forældre allerede nu jagten på den fremtidige studiebolig. For i de store byer hænger små, billige lejeboliger og kollegieværelser nemlig ikke på træerne.
Derfor vælger stadig flere forældrekøbet, hvor forældrene køber en lejlighed, som deres barn kan leje. Det fænomen oplever et flertal af Nyboligs mæglere i landets universitetsbyer med stadig jævnere mellemrum.

-Man skal være usandsynlig heldig for at finde en velegnet lejebolig, som man samtidig har råd til at betale på en SU. Derfor ser vi også flere forældre, som udnytter deres opsparede friværdi og de lave renter til at sætte deres barn op i en ejerlejlighed, mens de studerer, siger Nyboligs relationschef, Thomas Hovgaard.

Han mener, at forældrekøb kan være en udmærket løsning på en meget konkret udfordring.

-Selvom en ejerlejlighed kan koste et par millioner at anskaffe, kan det faktisk lade sig gøre at lave en løsning, som er mere eller mindre udgiftsneutral for forældrene, samtidig med at deres barn får en hussleje, de har råd til at betale. Det kan de bl.a., fordi udlejning af bolig kan køres efter virksomhedsskatteordningen, siger Thomas Hovgaard.

Ifølge ham er det en god ide at scanne markedet i god tid før studiestart.

-De små lejligheder står i høj kurs, for der er som udgangspunkt flere købere, end der er sælgere i markedet. Ejer man fx en mindre lejlighed, som man overveje at sælge, kan foråret være et rigtigt godt tidspunkt i forhold til de stigende antal købere blandt forældre til kommende studerende, siger Thomas Hovgaard.