Mæglere mangler emner på hylderne

84 pct. af Nyboligs forretninger kunne godt sælge flere boliger, hvis de fik ellers fik dem til salg, viser ny undersøgelse. Knapheden på boliger til salg kan være med til at skærpe konkurrencen.

Vi har kunne sagtens sælge flere boliger, hvis vi ellers fik dem til salg. Sådan lyder det fra 84 pct. af ejendomsmæglerkædens Nyboligs 220 forretninger i hele landet i en spørgeskemaundersøgelse fra august. Kun 8 pct. fortæller, at de har rigeligt, mens 8 pct. ikke har et bud.

-Man skal aldrig brokke sig, når det går godt, men kigger vi overordnet på boligmarkedet lige nu, må vi konstatere, at der reelt er flere købere, end der er sælgere, og derfor står nye kommissioneringer naturligt øverst på mange mægleres ønskeliste, siger relationschef i Nybolig, Thomas Hovgaard.

Selvom flertallet af mæglerne ville ønske flere boliger på hylderne, påpeger han, at der er tale om et luksusproblem.

-Efter en lang årrække, hvor tempoet på boligmarkedet har været trægt, skal vi først og fremmest glæde os over, at mange købere er kommet ud af starthullerne. Renten er lav, dansk økonomi har det godt med lav ledighed og reallønfremgang, så det er til en vis grad forventeligt, at der kan opstå mangel på boliger til salg, siger Thomas Hovgaard.

Han mener derfor også, at man i visse byer kan komme til at se en hård kamp om kunderne.

-Når krybben er tom, bides heste, lyder et gammelt ordsprog. Sådan er det ikke sikkert, at det kommer til at gå, men der er i hvert fald en sandsynlighed for, at man som potentiel boligsælger har relativt gode kort på hånden, når man skal sælge sin bolig, siger Thomas Hovgaard.

Indlæser...
Internet Explorer understøttes ikke
Du bruger en browser, som vi ikke understøtter. Brug en af følgende browsere til at besøge vores side.