Nybolig finder flere boligkøbere med ny teknologi

17. august - 2016

Ejendomsmæglerkæden Nybolig tager ny digital teknologi i brug, som kæden forventer vil revolutionere markedsføringen af boliger online. Erfaringer fra Norge tegner allerede lovende, siger Nyboligs direktør Lene Qvist.

Selvom vi danskere stadig bladrer flittigt i vores lokalaviser, ser det med ca. 4 millioner danske Facebook-brugere ud til, at det er online, at man bør markedsføre boliger, hvis det virkelig skal batte. Det mener Nyboligs direktør Lene Qvist.

Nybolig tager derfor et nyt digitalt markedsføringssystem i brug, som i korte træk går ud på at aktivere potentielle boligkøbere, der ikke aktivt leder efter bolig, men som alligevel er åbne for muligheden om at flytte. Teknologien analyserer folks digitale adfærd på kanaler som fx Google, Youtube, Facebook, LinkedIn og Twitter og på den baggrund udpeger den de brugere, som passer på præcis de boliger, der er til salg.

-Systemet gør op med den hidtidige måde at markedsføre boliger på. I stedet for at skyde gråspurve med kanoner og risikere at ramme en masse mennesker med annoncer, som de dybest set ikke er interesserede i, kan vores nye digitale system målrette boligannonceringen, så det kun er de personer, med interesse for den pågældende type af bolig, der bliver præsenteret for annoncen, siger Nyboligs direktør, Lene Qvist.

Hun har meget store forventninger til Nyboligs digitale satsning, som i første omgang betyder, at der er sendes 800 Nybolig-mæglere på kursus i at forstå og bruge den nye teknologi, som Nybolig kalder SmartSalg. Men de første positive erfaringer har mæglerkæden høstet, kort tid efter at de første mæglere har prøvet systemet af.

-Vi har allerede gennemført salg, hvor vi kan dokumentere, at vi har fundet købere ved hjælp af systemet og samtidig fremskyndet salgsprocessen. Det er stadig for tidligt at sætte præcise tal på, hvad vi forventer at opnå det næste år, men jeg er ikke i tvivl om, at det her vil revolutionere måden at markedsføre boliger på fremadrettet, siger Lene Qvist.

Det er på baggrund af erfaringer den norske ejendomsmæglerkæde PrivatMegleren, som har brugt teknologien siden 2015, at Nybolig nu er den første danske kæde, der vælger en målrettet digital annonceringsform, som kæden vil tilbyde boligejere, der vælger den som deres ejendomsmægler.

-En norsk undersøgelse konkluderer, at kun ca. 20 pct. af alle boligkøbere er på aktiv jagt efter en bolig. Det betyder jo, at langt de fleste ikke besøger boligportaler jævnligt, og da Danmark og Norge på mange måder minder om hinanden, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi fremover kommer til at nå langt flere potentielle købere digitalt, siger Lene Qvist.