Nybolig går all in digitalt

Ejendomsmæglerkæden Nybolig satser stort på digital markedsføring og skalerer samtidig markant ned på sin avisannoncering. Vi vil være branchens digitale pionerer, siger direktør Lene Qvist.

De tider, hvor boligannoncer kunne fylde halvdelen af din morgenavis, er tæt på at være forbi. Sådan lyder den klare melding fra ejendomsmæglerkæden Nybolig, som forudser, at markedsføring af boliger om kun få år hovedsageligt vil foregå digitalt.

-Det giver ikke mening, at vi annoncerer ude af trit med tiden. Folk læser ikke avis i samme omfang, som de gjorde for blot få år siden, og vi er vidner til en udvikling, hvor hovedparten af danskerne modtager deres nyheder og information via deres smartphone eller tablet, siger direktør i Nybolig, Lene Qvist.

Hun mener derfor, at boligannonceringen skal foregå der, hvor danskerne befinder sig mest.

-Vi er snart 4 millioner Facebook-brugere i Danmark, og derfor er det selvfølgelig der, vi skal forsøge at finde match mellem de boliger, vi har til salg og de mennesker, der kunne tænke sig at bo i dem, siger Lene Qvist og fortsætter:

-I Nybolig går vi nu all in digitalt. Ifølge vores undersøgelser ønsker både mæglerne og kunderne, at vi satser langt mere målrettet på digital markedsføring. Og det er selvfølgelig vores mål at være de digitale pionerer her.

Ifølge Lene Qvist er og bliver især Facebook det primære sted at markedsføre boliger.

-I dag kan man faktisk nøjes med at vise boligerne til de Facebook-brugere, som man kan se har en internetadfærd, som antyder, at de er interesserede i den type bolig, man har til salg. Og på den måde minimerer man jo også risikoen for at genere folk med annoncer, som dybest set ikke er relevante for dem, siger Lene Qvist.

Avisannoncer består
Nyboligs digitale strategi kommer dog ikke til at betyde, at avisannoncerne forsvinder helt, for de har også andre formål end at sælge boliger, vurderer Lene Qvist.

-Det er stadig ikke alle, der har købt helt ind på den digitale dagsorden, en del orienterer sig stadig især i de lokale og regionale aviser. Tilstedeværelsen i aviserne handler først og fremmest om at vedligeholde og styrke sit brand og finde nye sælgere, boligannoncer vil blive sekundært, siger Lene Qvist.