Facebook har ændret dynamikken på boligmarkedet

For ejendomsmæglerkæden Nybolig har Facebook ændret fundamentalt ved måden at finde købere på og trafikken på kædens hjemmeside. Antallet af unikke besøgende på nybolig.dk er på et år fordoblet. 

Den tid, hvor markedsføringen af boliger foregik i aviser og på bannere og boligportaler, ser ud til at være forbi. Nu er det de sociale medier, der i høj grad sikrer et match mellem de boliger, der er til salg og kommende boligejere. Det viser en analyse, som ejendomsmæglerkæden Nybolig netop har foretaget over den trafik, som genereres til kædens hjemmeside nybolig.dk, hvor kædens boligemner findes.
 
Fra januar 2016 til marts 2017 er trafikken til nybolig.dk fordoblet fra 2 mio. unikke besøgende og 5 mio. emnevisninger om måneden til 4 mio. unikke besøgende og 7 mio. emnevisninger om måneden. Og mens 17 pct. af trafikken kom fra Facebook i februar 2016, kom 44 pct. af trafikken et år senere fra det største sociale medie. Dermed er Facebook den digitale platform, der nu genererer mest trafik til Nybolig.dk. På de sekundære pladser ligger hhv. Boligsiden.dk og Google. 
 
I Nybolig er man ikke i tvivl om årsagen til Facebooks nye betydning.
 
-Efter vi introducerede vores algoritmebaserede markedsføringssystem SmartSalg, som fortrinsvist opererer på Facebook og Instagram, har vi været vidner til en voldsom stigning i trafikken til nybolig.dk fra de sociale medier, hvor Facebook med ca. 4 mio. danske brugere skiller sig helt ud, siger Lene Qvist, der er direktør i Nybolig. 
 
Med et stigende antal danskere på Facebook er hun ikke i tvivl om, at kædens strategi har været den rigtige. 
 
-Vi skal være der, hvor de potentielle boligkøbere er, og det er altså på Facebook. Flere gange om ugen hører jeg mæglerne berette om, at flere og flere købere fortæller, at de har fundet boligen via de sociale medier. Den her type markedsføring gør altså op med de traditionelle søgeagenter, som jo har en række begrænsninger, siger Lene Qvist, der forventer, at trafikken fra Facebook fortsat vil stige.
 
Pr. 1. april 2017 har Nybolig tilbudt alle kunder deres nye markedsføringsværktøj. 
Indlæser...
Internet Explorer understøttes ikke
Du bruger en browser, som vi ikke understøtter. Brug en af følgende browsere til at besøge vores side.