Hver fjerde klikker på boligen, når de ser den

Digital boligannoncering sætter nye standarder, men har stadig potentiale til mere, mener ejendomsmæglerkæden Nybolig.

-Det er ikke alle, der selv finder deres nye bolig ved at søge på nettet eller kigge i avisen. Nogle gange er det faktisk boligen, der selv finder køberen.

Sådan lyder fra Nyboligs relationschef, som har studeret den seneste effekt af Nyboligs digitale markedsføringsløsning Smartsalg, som ejendomsmæglerkæden har tilbudt sine kunder siden 2016. Her viser det sig nemlig, at 23 pct. af dem, der har set en Nybolig Smartsalgsannonce på nettet, klikker på den.

-I dag kan en algoritme automatisk placere din boligannonce der, hvor der er størst chance for, at den vil blive klikket på, og her bruger vi i stor stil Facebook, fordi de fleste danskere efterhånden opholder sig der på daglig basis, siger Thomas Hovgaard.

Det kommer bag på ham, at træfsikkerheden er så stor på de digitale boligannoncer.

-Når hver fjerde, der ser en sponsoreret boligannonce, også klikker på den, giver det alt andet lige høj valuta for annoncepengene i en grad, som vi slet ikke kunne tilbyde for blot få år siden. Men jeg tror faktisk, at vi i løbet af få år kommer til at kunne ramme endnu mere præcist, end vi gør nu, siger Thomas Hovgaard.

Men den digitale annoncering giver ikke kun mange klik på boligen. Ifølge Nyboligs seneste analyser viser det sig også, at de potentielle købere, kæden finder via Smartsalg, bruger 17 pct. længere tid på at kigge på boligen på nybolig.dk, når de først har klikket på den i deres Facebook-feed.

-Som boligsælgere og mæglere vil vi jo gerne have folk til at bruge meget tid på at sætte sig ind i boligerne, derfor er det også ekstra glædeligt, at den målrettede annoncering hjælper med det, siger Thomas Hovgaard.