Spring til hovedindhold

Gode råd til flytteprocessen

Det kræver meget arbejde at flytte fra den ene del af landet til den anden. Derfor giver vi dig her en række gode råd, så du er godt klædt på til processen.

Der er en række praktikaliteter, der skal klares før flyttedagen, på flyttedagen og når kasserne er kommet på plads i det nye hus. Her kommer en række gode råd til hver fase.

Før flyttedagen

Din flytning af folkeregisteradresse skal meldes til kommunen tidligst fire uger før flytningen og senest fem dage efter. Det foregår på borger.dk, hvor du logger ind med nem-id.

Meld din flytning

Før flytningen er det også nødvendigt at få styr på, hvad elmålerne viser. Både i det hus, du fraflytter, og i det nye. Du skal også huske at opsige den gamle el-leverandør og oplyse den nye leverandør, hvad måleren viser ved indflytning. 

Når du flytter over store distancer – fx på tværs af landet – er det nødvendigt at skifte egen læge. Det foregår også via borger.dk.

Skift læge ved flytning

Flytter du med partner og børn, skal I huske at melde børnenes flytning til diverse kontakter i deres hverdag – herunder skoler, abonnementer, fritidsklubber, tandlæge og lignende.

Hvis boligen boomer af nips og fyld, kan du med fordel bruge flytningen til at få lavet den nødvendige grovsortering. Når du renser ud i gemmerne, kan du sælge gode og brugbare ting på fx Den blå avis eller lægge dem til genbrug. Ved at sortere fra bringer du også mere orden over i det nye hjem.

Når du er helt klar til flytningen, er det vigtigt, at du efterlader boligen i bedst mulig stand. Det kan fx ske ved at gøre rent, male vægge eller at slibe gulvet. Rengøringen skal være grundig og gælder alle værelser og rum i boligen.

Har du dårlig tid til rengøringen, kan det være en god idé at betale et rengøringsfirma for at at rykke ind, når kasserne er kommet ud. På den måde kan du aflevere boligen i god stand til næste lejer eller ejer. 

På flyttedagen

Selve flytningen kan ofte føles overskueligt. Men gør du en række enkelte forberedelser, kan processen blive væsentlig nemmere – både for dig og flyttefirmaet.

Skab overblik

Tydelig mærkning af papkasserne kan lette overblikket enormt. Fx kan du afmærke kasserne køkken, soveværelse eller børneværelse. Så ved både du og et eventuelt flyttefirma, hvilke rum kasserne skal sættes i, når de ankommer til den nye bolig. 

Har du flyttekasser, der indeholder porcelæn, arvestykker og andre skrøbelige genstande, kan du med fordel indpakke dette i tæpper, viskestykker eller andet blødt materiale.   

Flyttefirma eller ej?

Er der tale om flytning af en mindre mængde kasser, kan du måske med fordel stå for transporten i en normal personbil – eventuelt med hjælp fra familie og venner. Men flytter du alle møbler i en større bolig – og heriblandt også tunge møbler – vil det oftest være nødvendigt med et professionelt flyttefirma. 

Det kan dog være relevant at undersøge markedet lidt, hvis du vil undgå et flyttefirma, der ikke behandler dine møbler varsomt. Useriøse flyttefirma kan ofte kendes på, at de tilbyder en lav timeløn og gerne ønsker kontant betaling. Ofte vil disse også afregne en langt højere pris end den aftalte. Er du opmærksom på at undgå ovenstående, er du bedre sikret. 

På plads i den nye bolig

Hvad er bedst at starte med at pakke ud i den nye bolig, tænker du måske?

Det er svært at få møbler og genstande på plads i den nye bolig i mørke. Sørg derfor for at lamper og belysninger pakkes i særskilte kasser, som du nemt kan finde. På den måde kan du starte med at montere belysningen, så resten af udpakningen bliver nemmere. 

Det kan også være relevant at gennemgå dine forsikringer, når du flytter i en ny bolig. Det gælder fx indboforsikringen, som giver dig ro i sindet, hvis du skulle være uheldig at blive udsat for indbrud eller brand.

Har du brug for hjælp til at komme godt videre?

Kontakt din lokale Nybolig-mægler

Indlæser...
Internet Explorer understøttes ikke
Du bruger en browser, som vi ikke understøtter. Brug en af følgende browsere til at besøge vores side.